Ta pulsen på nettsiden din med Google Analytics

«Vi har lagt inn Google Analytics, men tror ikke vi bruker det»

Bruker bedriften deres aktivt Google Analytics eller et tilsvarende verktøy? Hvis svaret er “nei” eller “hmm..vet ikke?”, så er dere ikke alene. Dette hører jeg veldig ofte når jeg skal hjelpe en kunde med deres eksisterende nettløsning. De har implementert Google Analytics, men det har aldri blitt brukt til noe som helst. Noen har altså på et tidspunkt her skjønt at dette er et viktig verktøy, men man vet gjerne bare ikke helt hvordan det kan eller bør brukes.

Bruken av analyseverktøy handler ofte om forventningsstyring og muligheten til å avdekke svakheter som man kan gjøre noe med. Her kan man finne ut om de mest besøkte siden er de man faktisk ønsker at brukeren skal besøke eller ei. Kanskje viktig innhold aldri blir vist fordi kundene deres ikke finner frem slik dere hadde forventet? Man kan ganske fort finne ut av om noe ikke er slik man har en forventning til det skal være. Det er da man går til det noe mer krevende, eller spennende om du vil, steget med å spør seg selv:  Hvorfor? Det er nå detektivarbeidet starter.

“Hvorfor bruker ikke våre kunder nettstedet vårt slik vi ønsker eller forventer de skal bruke det?“.

I mange tilfeller kan veldig små justeringer gjøre store forandringer. Noen ganger skal det ikke mer til enn f.eks å endre fargekombinasjoner for å skape mer blikkfang på et skjema man ønsker kunden skal fylle ut, eller viktig informasjon man ønsker å formidle. Små endringer, som kan gi stor gevinst. Det gjelder bare å finne forbedringspotensialet.

Hva man ønsker å måle vil alltid variere fra nettløsning til nettløsning avhengig av hva dets hovedfunksjon er. Samle leads? Merkevarebygging? Er det en blogg? Ønsker dere flere skal melde seg på nyhetsbrevet deres? Har dere en nettbutikk? Her vil det alltid være variasjoner man må ta hensyn til når man skal velge ut hvilke nøkkeltall man vil fokusere på. Og de det fokuseres på, skal det alltid kunne gjøres noe med. Hva er vel ellers hensikten med å måle noe, om man ikke kan iverksette tiltak for å forbedre disse viktige tallene?

Forvirrende? Slapp av… Du kan fint få utbytte av Google Analytics uten å måtte ta en tilleggsutdanning eller sertifisere deg. Under følger noen veldig enkle tips i hvordan du kan avdekke noen uregelmessigheter på nettsiden din.

Skulle du derimot ha lyst å ta en uforpliktende prat med noen som er sertifisert, så ikke nøl med å kontakte meg for en kopp kaffe og sammen se på hvordan jeg kan hjelpe bedriften din 🙂
Kontakt meg


Finn ut om de viktigste sidene dine er blant de mest besøkte eller ei.

I «Alle sider» rapporten får du en oversikt over de mest besøkte sidene og antall sidevisninger, innganger, fluktfrekvens, prosentvis andel av utganger ++ for hver enkelt side i valgt tidsperiode.

Rapporten finner du ved å gå til «Atferd» -> «Nettstedinnhold» -> «Alle sider»

Her kan du få et raskt overblikk over om noe er galt ift. hva du forventer skal være de mest eller minst besøkte sidene.


Hvilke sider kommer brukerne inn via?

«Landingssider»-rapporten gir deg en oversikt over hvor brukerne dine ankommer nettstedet ditt. Det er ikke gitt at de alltid vil komme inn og se forsiden deres først slik mange forventer.

Rapporten finner du ved å gå til «Atferd» -> «Nettstedinnhold» -> «Landingssider»

I toppen av denne og foregående rapport vil du se en fane som heter «Inngangsbaner». Denne kan være veldig nyttig for å se hvor brukeren har navigert seg videre etter landingssiden. Har de i det hele tatt gått videre, eller bare forlatt nettstedet ditt? I noen tilfeller er det siste helt normalt. F.eks hvis landingssiden er en bloggartikkel, så er det normalt at mange flere hopper av etter å ha lest artikkelen, mens om de f.eks ankommer via forsiden, så forventes det som regel av brukeren skal videre til en annen side for ytterligere informasjon.

 

Dette er noen få av mange nyttige verktøy som finnes i Google Analytics.

Kanskje du alt nå har vært innom og kikket og kommet frem til det spennende spørsmålet jeg nevnte innledningsvis; «Hvorfor?». I så fall, er det på tide å grave litt dypere for å finne svar og avdekke forbedringspotensiale på nettstedet deres.

Hvis du trenger hjelp til å analysere dataen fra nettstedet ditt, så ikke nøl med å ta kontakt for en uforpliktende prat.

Stikkord:

#google analytics #innsikt

Del

Relaterte artikler

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Terje Løvås vei 1, 4879 Grimstad
Gravane 16, 4610 Kristiansand

378 00 000 
Kontakt oss

Firmafakta og kredittvurdering fra Bisnode

Terje Løvås vei 1, 4879 Grimstad
Gravane 16, 4610 Kristiansand

378 00 000 
Kontakt oss
Firmafakta og kredittvurdering fra Bisnode