Noen høydepunkter fra SXSW 2018

Egde Consulting har den siste uken vært på SXSW i Austin, sammen med en delegasjon fra Agder fylkene. SXSW er en av verdens største interaktive teknologi konferanser. Her kommer mennesker fra hele verden for å høre noen av verdens fremste eksperter innen teknologi og innovasjon. Vi har plukket ut noen områder som vi har lyst til å dele med dere.

Av så mange gode, inspirerende og lærerike foredrag, er det vanskelig å trekke frem de beste, men vi skal fremheve noen som virkelig inspirerte. Det er klart det var en høydare å få oppleve Elon Musk, men samtidig var det de fagspesifikke foredragene som gav mest utbytte. Det ble en uventet stor opplevelse å høre Sadiq Khan, ordfører i London, snakke om hvordan teknologi og sosiale medier både bidrar til større klasseskille og hvordan ytringsfriheten har fått helt nye dimensjoner og utfordringer, samtidig som det bidrar til en eksponentiell utvikling som verden aldri har sett før. Når vi på toppen av dette får høre Bernie Sanders fortelle åpent og ærlig sin oppfatning av hva som skjer i Amerika og forøvrig i verden, har SXSW også bidratt til å en mer alvorlig dimensjon.

Exploring innovations in AI:

Siri-gründer Adam Cheyer fra Viv Labs, Coursera-gründer Daphne Koller fra Calico Labs og Nell Watson fra Singularity University diskuterte noen av de mange hete temaene rundt AI. Stemmer det som Elon Musk spår at 2029 vil bli «the year of Singularity» hvor kunstig intelligens tar over for menneskers intelligens? Nell Watson mente at muskler og hjerne kan erstattes, men ikke sjel og hjerte. De mente at kreativitet, empati, kritisk tenking, innovasjon og overført kunnskap ikke vil bli erstattet av kunstig intelligens på mange år – kanskje 1000 år, men at AI vil har stor påvirkning på bl.a. jordbruk med Internet of Things og store datasett, intelligent medisin, biologi og helse. AI sammen med kunstig moral og blockchain gir store muligheter.

Virtual Reality og Augmented Reality SXSW

Nonny de la Peña er en av de mest innflytelsesrike pionerene i verden innen VR og AR, og er blitt kalt «Godmother of VR/AR» av blant annet Forbes. VR og AR teknologien er i forskjellige faser av teknologiens livssyklus. Innen VR har vi de siste årene sett den første generasjonen modnes. Nå ser vi den neste generasjonen VR både innen hardware og software som tas i bruk innen både helse, utdanning, det offentlige og innen private virksomheter med gode resultater.

Emblematic Group hvor Nonny de la Peña er leder og et av verdens ledende selskaper innen bruk av VR og AR, har utviklet banebrytende måter å bruke VR til å gjenskape og formidle faktiske hendelser i en virtuell verden. Her har man gjenskapt noen av verdens mest dramatiske og triste hendelser som krigen i Syria, Guantánamo og når fire politifolk i USA blir filmet når de banker opp en uskyldig sivilperson. På den måten kan man gå inn i den faktiske situasjonen å oppleve det som skjedde. AR er fremdeles i en tidlig fase i første generasjon, men her går utviklingen i en ekstrem stor fart. AR simulerer ikke et helt nytt digitalt miljø, men tilfører digital tilleggsinformasjon inn i synsfeltet ditt, igjen ved hjelp av briller. Vi kommer de neste årene til å se en veldig stor utvikling innen AR, spesielt innen helse, utdanning i innen private virksomheter. Både Google, Snapchat og Facebook holder på med veldig spennende produkter og tjenester innen AR, som de alle sier kommer i 2018 og 2019.

Blockchain

Blockchain var som forventet et av de mest diskuterte temaene på konferansen med over 40 ulike foredrag og presentasjoner i løpet av konferansen. Med titler som «Transforming Global Food Supply with Blockchain», «Starting the Internet All Over Again”, “Blockchain and the Future of Global Governance”, “Blockchain & The Crisis in Healthcare” så forstår man at Blockchain er ansett som en meget sentral teknologi for de virkelig store og viktige spørsmålene fremover. Spesielt der tillitt er det mest sentrale elementet. Man brukte altså ikke tid på å diskutere kryptovaluta som man som oftes gjør når man nevner ordet blockchain, men den selve underliggende teknologien.

Når organisasjoner som U.S. Department of Homeland Security tar i bruk blockchain for sikker global sporing av mennesker og gods, så forstår man at holdningen til teknologien er helt annerledes enn det som normalt presenteres i media.

Skal du investere i eller begynne på et oppstarteventyr?

Ken Hertz, spesialist innen sport- og mediaselskaper, ledet et panel bestående blant annet av Wesley Chan, som har vært sentral i å starte opp mye av det som i dag er en del av Googles portefølje, for å dele sitt «verktøy» som de bruker for å beslutte om de ønsker å investere i en oppstart eller ikke. Verktøyet er nyttig enten man skal investere i en oppstart eller om man ønsker å hente inn penger til en oppstart. Verktøyet er rett og slett ordene A FEW TIDBITS, hvor hver bokstav står for et viktig element som bør adresseres. Og man begynner med det siste ordet først;

  • T – is it an amazing TEAM?
  • I – is it an amazing IDEA?
  • D – is it DEFENDABLE?
  • B – is the addressable market BIG
  • I – does it INSPIRE?
  • T – does it have TRACTION?
  • S – does it SCALE?

F – does it have FINANCING? – E – is there an EXIT? – W – if so, WHEN? – A – ANYTHING else?

Dersom temaet er av interesse så anbefaler vi på det sterkeste at dere hører gjennom opptaket fra paneldiskusjonen! https://schedule.sxsw.com/2018/events/PP79938

Norwegian Health Tech Roundtable Breakfast SXSW

Vi var så heldige å delta på en rundebordsfrokost hvor HKH Kronprins Haakon og sentrale personer fra bl.a. grundermiljø, universiteter, kommuner, sykehus og klynger innen helseinnovasjon fra Norge og Austin var til stede. Her ble det diskutert utfordringer og muligheter innen e-helse og velferdsteknologi og hvordan det arbeides med dette området i USA og Norge. En meget viktig og interessant diskusjon som ga et godt grunnlag for videre samarbeid mellom Norge og Austin innenfor dette området fremover.

Formålsdrevne merkevarer

Todd Kaplan som øverste ansvarlig for markedsføring i PepsiCO, og AJ Hassan som er en av verdens mest kjente AD´er, holdt et fantastisk foredrag om hva som skiller troverdige og ekte merkevarer fra rene kommersielle merkevarer. Med 60% av millennials (født mellom 1981 og 1996) som identifiserer seg som «tro-drevne» kjøpere, har merkevarer en utrolig spennende mulighet til å få økt salg og lojalitet gjennom gode saker. Men hvis det gjøres feil, risikerer merker å gjøre seg mer skade enn godt.

En formålsdrevet merkevare har et DNA i tre eksistensielle forhold: 1) Årsak – situasjoner som hjelper å løse noens behov. 2) Kultur – situasjoner hvor man tar stilling til. 3) Kjerne – mer en et øyeblikk, en konsistent opptreden. En formålsdrevet merkevare spør seg selv, hvorfor eksisterer jeg. Merkevaren er skapt med et DNA som innebærer at man er til for å gjøre mer enn å selge. Kaplan og Hassan presenterte blant annet LIFEWTRs #ArtByAwoman-kampanjen, og hvordan et globalt merke kan utføre en målrettet strategi på en autentisk, organisk måte. Kampanjen ble en global suksess, og endte med et å skape et positivt fokus for bidraget som kvinnelige kunstnere representerer i verden. “Brands have the power to impact and change culture, especially where there is a need and a vacancy”

Del

Relaterte artikler

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Terje Løvås vei 1, 4879 Grimstad
Gravane 16, 4610 Kristiansand

378 00 000 
Kontakt oss

Firmafakta og kredittvurdering fra Bisnode

Terje Løvås vei 1, 4879 Grimstad
Gravane 16, 4610 Kristiansand

378 00 000 
Kontakt oss
Firmafakta og kredittvurdering fra Bisnode